Bir Yıllık Performanslar serisiyle performans sanatçılarının arasına parmak basan Tehching Hsieh, ‘Sanat için ne yapılır?’ sorusunun sonunu geçmeyi başaran biri. Bir yıl boyunca kendini bir kafese hapsetmekten, bir yıl boyunca bir bireye bağlı kalmaya kadar çok sıra dışı deneyimleri fotoğraflayan Hsieh’in gizemli karakteri ve hayatı hakkında bilinenleri sizler için derledik!
Zamanımızın en başarılı performans sanatçılarından biri olarak kabul edilen Tehching Hsieh, dayanıklılık sanatı olarak adlandırılan ve yalnızlığı gerektiren uzun, güçlü süreçlere yayılan çalışmalarıyla öne çıkıyor.
Peki kim bu Tehching Hsieh? Tehching Hsieh, 1950’de Tayvan’da doğdu ve bir sanatçı olarak maliyeti kısa sürede anlaşıldı.
Bir süre sonra Hsieh, ressam olarak geçirdiği zamanı bir keşif süreci olarak değerlendirdi ve fotoğrafçılığı bırakmaya karar verdi.
Bir yıl sonra New York’a taşınan Hsieh, af çıkarılana kadar 14 yıl Amerika Birleşik Devletleri’nde yasadışı bir göçmen olarak yaşadı.
Tıpkı bir mahkûm hücresi gibi tasarlanan kafeste sadece bir lavabo, bir kova ve bir tek kişilik yatak vardı.
‘Kafes Parçası’, on iki ay boyunca her gün kafeste yiyecek bırakmakla ve Hsieh’in kovasını temizlemekle görevli kişiden, Hsieh’in bire bir konumda, bire bir pozla fotoğrafını çekmesinden oluşuyordu.
1981-1982’nin ortalarında Hsieh, bu kez Bir Yıllık Performanslar serisinin bir parçası olarak ‘Outdoor Piece’ üzerinde çalışmaya başladı.
New York sokaklarında sadece bir çanta ve uyku tulumuyla yaşıyordu.
Son olarak Hsieh, ‘Rope Piece’ adlı üçüncü çalışmasıyla serisini tamamladı. Hsieh bu işte yalnız değildi.
İkili, 2,4 metre uzunluğundaki bir iple birbirlerine bağlı olmalarına rağmen bir yılı hiç yalnız geçirmeden geçirdiler.
Hsieh’nin Bir Yıllık Performanslar serisinin amacı, hayatın tekrarlanan, şekillendirilebilir doğasını keşfetmek ve sanatı fotoğraf ve heykelle sınırlayan klişe geleneklere meydan okumaktı.
Bir yıllık çalışmanın ardından Hsieh, bu sefer farklı, daha uzun kapsamlı bir projeye girişti.
Hsieh neredeyse tüm hayatını üreterek ve yaratarak geçirmiş olsa da, kitleler tarafından tanınması uzun zaman aldı.
Şimdiye kadar Tehching Hsieh, sanatının anlamını ve amacını çok keskin bir şekilde açıklamayı, aralarında sınır çizmeyi reddetmiş ve eserlerinin hiç bitmeyen, kozmik bir sohbetin parçası olarak kalmasını tercih etmiştir.